09124653951
livePhone



سقف تیرچه یونولیت چیست؟

در دنیای امروز، مهندسان ساختمان به امنیت، مقاومت و مصالح استفاده شده در ساختمان‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. زیرا همه این موارد به داشتن سازه‌ای بهتر کمک می‌کند.

سقف تیرچه یونولیت

با پیشرفت علم و ابتکار مهندسان، استفاده از سقف‌های جدید با شیوه اجرای گوناگون، مورد استقبال سازندگان و مردم قرار گرفته است؛ از این رو مهندسان تمام توان خود را بر این امر گذاشته‌اند که تا حد امکان، از مصالح با کیفیت‌تر و به روز‌تر در سازه‌ها استفاده کنند.

 یکی از انواع سقف‌ها که امروزه مورد توجه و محبوبیت بسیاری قرار گرفته، سقف تیرچه یونولیت است. دهه‌ها است که مهندسان از این سقف در ساختمان‌سازی بهره می‌برند. در ادامه با اجزا، ویژگی‌ها و کاربرد‌های این سقف آشنا شویم.

سقف تیرچه یونولیت

در ساختمان‌سازی، زمانی که نوبت به سقف ساختمان می‌رسد، باید به عوامل و نکات زیادی توجه کرد. هر اندازه که یک سقف سبک‌تر و مقاوم‌تر باشد، ساختمان از امنیت بیش‌تری برخوردار است.

 از طرفی سقف‌ها نقش موثری در وزن سازه دارند. سقف تیرچه یونولیت، سقفی است که از ترکیب تیرچه، بلوک ساختمانی و بلوک سفالی تولید می‌شود. استفاده از سقف تیرچه بلوک و فوم سقفی باعث می‌شود که سقف سبک و مقاوم ساخته شود.

ویژگی‌های یونولیت

یونولیت استفاده شده در سقف‌تیرچه یونولیت، مزایای زیادی دارد. در ادامه با بررسی ویژگی‌ یونولیت به این مزایا اشاره می‌کنیم.

  • باعث صرفه‌جویی در مصرف بتن و تیرچه می‌شود.
  • سرعت نصب سقف را افزایش می‌دهد و اجرای آن را راحت تر می‌کند.
  • به دلیل حمل راحت، در هزینه حمل و نقل صرفه‌جویی می‌شود.
  • سقف را سبک‌تر می‌کند و این امر باعث می‌شود که هنگام زلزله، خطرات ناشی از سقوط مصالح به حداقل برسد.
  • از نفوذ گرما، سرما، رطوبت و صدا جلوگیری می‌شود.

  • مصرف فولاد را کاهش داده و در قالب‌بندی صرفه جویی می‌کند.
  • مقاومت در برابر آتش‌سوزی تا حداکثر20 دقیقه.
  • دود نکردن هنگام آتش سوزی
  • جایگزین کردن بلوک به جای بتن کششی

کاربردهای دیگر فوم سقفی

این محصول خاصیت فساد ناپذیری دارد و در صنایع مواد غذایی و دارویی نیز استفاده می‌شود. همچنین به دلیل مقاومت، در بسته‌بندی قطعات الکترونیکی نیز از آن استفاده می‌کنند.

سقف یونولیت

از این محصول در موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  • صنایع بسته‌بندی
  • تونل انجماد
  • عایق‌های حرارتی
  • سردخانه‌ها
  • کانتینرهای حمل مواد

اجزای سقف تیرچه یونولیت

تیرها

تیرها یکی از اجزای سقف تیرچه یونولیت هستند. در واقع تیرها، اسکلت سازه را تشکیل می‌دهند. این بخش از سقف تیرچه یونولیت، به‌عنوان تکیه گاه برای تیرچه ها استفاده می‌شود و قابل ذکر است که تیرها می‌توانند فولادی و هم بتنی باشند.

تیرچه ها

تیرچه‌ها دومین اجزای مورد استفاده در سقف تیرچه یونولیت هستند که از تیرها کوچکترند. تیرچه‌ها نقش تیرهای فرعی را در این نوع سقف برعهده دارند و در فاصله‌های معین از یکدیگر قرار  می‌گیرند. سپس بین این تیرچه‌ها یونولیت جای می‌گیرد. در ادامه انواع متداول تیرچه‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • تیرچه کرومیت: این نوع تیرچه‌ها از جنس فلز هستند.
  • تیرچه بتنی: این نوع تیرچه ها از نوع بتن هستند.
  • تیرچه فوندله‌ای با پاشنه سفالی: از فوندله‌های سفالی در پاشنه این تیرچه‌ها به عنوان قالب استفاده می‌شود.

یونولیت‌های سقفی

یونولیت‌های سقفی یکی از مهم‌ترین اجزا در این نوع سقف‌ها هستند. این مواد نقش پرکننده در سقف‌های تیرچه یونولیت دارند و در اصله بین تیرچه ها قرار می گیرند.

یونولیت سقفی

خاموت

از خاموت برای تقویت و پیوستگی بیش‌تر اتصالات تیر به ستون در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

ژوئن

نقش ژون ایجاد انسجام بیش‌تر در سقف‌ها می باشد. ژوئن‌ها میلگردهای عرضی هستند که عمود بر تیرچه‌ها اجرا می‌شوند.

اتکا

اتکا میلگردی با شکل هندسی است که به دو صورت یک طرفه و دو طرفه ساخته می‌شود. در حالت دوطرفه هردوسر اتکا به 60 سانتی‌متر درون تیرچه قرار می‌گیرد. در حالت یک طرفه یک سر به طول 60 سانتی متر از سر تیرچه وارد آن می‌شود و سر دیگر دور تیر کلاف می‌گردد.

آرماتورهای حرارتی

آرماتورها در انتهای کار، عمود بر تیرچه‌ها و به صورت موازی قرار داده می‌شوند.

مراحل نصب و اجرای سقف تیرچه یونولیت

برای نصب سقف تیرچه یونولیت با فاصله حدودا 50 سانتی‌متری، تیرچه‌ها را روی سقف بین تیرآهن‌ها قرار می‌دهیم و بعد بلوک‌ها را در بین این تیرچه ها قرار می‌دهیم تا سقف به طور کامل پوشانیده شود.

بعد از بلوک‌گذاری میلگردهای مش توری را روی سقف قرار می‌دهیم تا کاملا روی بلوک‌ها را بپوشاند. سپس بتن‌ها را روی سقف می‌ریزیم و ابتدا به صورت دستی و بعد با دستگاه دارای غلتک، سیمان‌های روی سقف را صاف می‌کنیم.

سقف تیرچه یونولیت سبک

در نتیجه سیمان‌ها روی بلوک‌ها و تمامی درزهای بین بلوک قرار می‌گیرد تا کامل سقف را بپوشاند و محکم شود.

خرید تیرچه یونولیت از فروشگاه تیرچه پایدار

اجرای سقف تیرچه یونولیت یکی از رایج ترین روش‌ها در ساختمان‌سازی است. ما در این مقاله سعی کردیم درباره سقف تیرچه بلوک اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم و ویژگی‌های این سقف را به شما معرفی کنیم.

شما می‌توانید با استفاده از این سقف در ساختمان خود، امنیت و مقاومت ساختمان را بالا برده و با خیالی آسوده از آن بهره ببرید.

همچنین برای اگر ساکن کرج یا تهران هستید و قصد خرید تیرچه بتنی را دارید می‌توانید آن را از فروشگاه معتبر تیرچه پایدار خریداری نمایید. برای ثبت سفارش و دریافت محصول کافی است با شماره 02122870976 تماس حاصل نمایید.








   5.39K

مطالب بیش تر

سقف تیرچه کرومیت چگونه نصب می‌شود
نکات اجزایی سقف تیرچه کرومیت

مهمترین نکات اجرایی سقف تیرچه کرومیت سقفها جزء مهمی از خانه به شمار میروند.…

انواع تیرچه استاندارد
تیرچه استاندارد و انواع آن

تیرچه استاندارد و انواع آن تیرچه استاندارد به تیرچههایی گفته میشود که برای ب…

تیرچه بتنی
تیرچه بتنی چیست؟

تیرچه بتنی (پاشنه بتنی) چیست؟ در صنعت ساختمان سازی از مصالحهای زیادی استفا…