09124653951
livePhone



سقف کرومیت یک سقف معمولی است درست همانند سقف تیرچه بلوک. اما می‌توانیم میان آن دو تفاوت‌هایی را نیز مشاهده کنیم. از جمله این تفاوت‌ها، تیرچه هایی هستند که در آن‌ها استفاده می‌شوند. مزایا و ویژگی‌های مثبت سقف کرومیت باعث شده تا به یک نمونه‌ی ایده آل در ساختمان‌سازی تبدیل شود. در ادامه با سقف کرومیت و سازه‌های بتنی آشنا شده و ویژگی‌های آن دو را می‌شناسید.

سقف کرومیت

سقف کرومیت یک نوع سقف از نوع تیرچه بلوک است. تیرچه‌های فلزی با جان باز در ساخت این نوع سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سقف کرومیت نوعی سقف جدید و نو است که در سازه‌های فولادی نیز به اجرا در می آید. این نوع سقف دارای استحکام و یکپارچگی بسیار بالایی بوده و به همین دلیل در بین مجریان ساختمانی محبوب شده است از طرفی سقف تیرچه کرومیت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا چندین سقف را همزمان باهم بتن ریزه کنید. این عمل برای شما بسیار اقتصادی و به صرفه است. از آن جایی که تیرچه‌های کرومیت حالتی ایستا دارند نیازی به شمع‌بندی آن‌ها در زیر سقف نیست.

طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که به تنهایی توانایی حمل وزن بتن و قالب‌ها را دارند. به همین دلیل بعد از انجام عمل بتن‌ریزی، تیرچه‌های فولادی با بتن ترکیب و یکپارچه می‌شوند و بارهای وارد شده بر سقف را تحمل می‌کنند. در اصل به طور کلی این تیرچه‌ها دارای قابلیت تحمل بار هم در قبل از گیرش بتن و هم در بعد از گیرش بتن هستند و از همین جهت می‌توانند وزن تمام بارهای زنده و مرده را تحمل کنند.

روشهای اجرای سقف تیرچه کرومیت و مراحل آن

در تعریف ساده‌تر می‌توان گفت، سقف تیرچه کرومیت یک نوع سقف ساختمانی است که دارای تیرچه‌هایی از جنس فولاد است. این سقف در اصل یک تیرچه از پیش ساخته شده بوده و از اجزای اصلی تشکیل دهنده آن می‌توان به نبشی و ورق فولادی اشاره کرد.

اجرای سقف تیرچه کرومیت دو صورت است:

  1. سقف کرومیت همراه با قالب موقت
  2. سقف کرومیت همراه با قالب دائمی

مراحل اجزای سقف تیرچه کرومیت

  • نصب کردن تیرچه در دهانه‌ها با توجه به طول دهانه
  • پر کردن فضای بین تیرچه‌ها
  • مش بندی
  • بتن ریزی

چند نکته اجرایی سقف کرومیت

  • تیرچه نباید دارای فاصله آزاد بیشتر از 75 سانتی متر باشد.
  • ورق‌ها، پروفیل‌ها و نبشی‌هایی که جوشکاری می‌شوند، نباید از 3 میلی متر کمتر باشند.
  • دال بتنی نباید ضخامتی کمتر از 5 میلی‌متر داشته باشد.
  • در هنگام بتن‌ریزی، انجام عملیات ویبره بتن ضروری است زیرا با این کار بتن به تمام بخش‌های تیرچه نفوذ پیدا می‌کند و فضای خالی به جای نمی‌گذارد.
  • برای کاهش لرزش سقف، باید از پر شدن جان تیرچه‌ها اطمینان حاصل شود.
  • در هنگام ساخت سقف کرومیت، باید تیرچه‌های فولادی قبل از نصب مورد برسی قرار گیرند و بی‌عیب بودن آن‌ها مشخص شود.

مزایای سقف کرومیت

  1. سرعت اجرای بالا و سهولت و آسانی کار

اجرای این نوع سقف نسبت به سقف‌های دیگری که با تیرچه ساخته می‌شوند، سرعت بیشتری دارد. در واقع بعد از انجام عمل بتن ریزی، این امکان برای شما فراهم می‌شود که به عملیات ساخت و ساز ادامه دهید و هیچ مانعی برای بارگذاری‌های سبک در مقابل شما وجود ندارد.

  1. تغییر شکل برای دستیابی به مقاومت نهایی

سقف کرومیت بعد از تغییر شکل‌های بسیار به مقاومت‌ نهایی رسیده و در بین تیرچه و بتن انفصال اتفاق می‌افتد. این رفتار و انفصالی که به صورت تدریجی رخ می‌دهد، ایمنی و استحکام را برای این نوع سقف به وجود می‌آورد.

  1. کاهش تنش بتن

همان طور که در بالا اشاره شد، تیرچه‌های کرومیت حالتی ایستاده دارند و به همین علت است که می‌توانند وزن بتن خیس را تحمل کنند، این عمل باعث می‌شود میزان تنش بسیار کاهش پیدا کند.

  1. کاهش وزن سقف کرومیت نسبت به دیگر سقف‌ها

مصرف بتن در سقف‌های کرومیت کمتر از سقف‌های تیرچه بلوک معمولی است در نتیجه سبب می‌شود تا سقف‌های کرومیت وزن کمتری داشته باشند.

  1. عدم نیاز به شمع بندی

از آنجایی که تیرچه کرومیت، خود به تنهایی این امکان را دارد که وزن بتن خیس، بلوک و دیگر عوامل اجرایی را در قبل و حتی بعد از گیرش بتن تحمل کند، نیازی به شمع بندی در هیچ کدام از عملیات‌های اجرایی ندارد. در واقع این سازه دارای مقاومت و استحکام بالایی در قبل و بعد گیرش بتن است.

  1. یکپارچگی اسکلت و سقف

تیرچه‌های کرومیت در واقع به اسکلت جوش داده می‌شوند و پس از سفت شدن بتن، سقف و اسکلت، یکپارچگی و استحکام خود را به دست می‌آورند.

  1. نظارت بر اجرای پروژه

سقف‌های کرومیت در هنگام طراحی و اجرا، تحت نظارت نیروهای متخصص و کاربلد قرار می‌گیرند تا ایمنی در این سقف‌ها تضمین شود و دچار هیچ گونه نقصی نشوند.

  1. اجرای چند سقف به طور همزمان

ساخت و اجرای سقف کرومیت در ساختمان‌هایی که چند طبقه هستند و تعداد طبقات آنها بالا است، سبب صرفه جویی اقتصادی می‌شود. زیرا این سقف‌ها به شمع بندی نیاز ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوان بتن ریزی را برای چند سقف همزمان انجام داد.

معایب سقف کرومیت

  1. اجرای سقف‌های کرومیت نیازمند نیروی ماهر و کاربلد است.
  2. پس از گذشت مدتی، این امکان وجود دارد که اثر تیرچه از زیر گچ کاری سقف دیده شود.

سازه‌های بتنی

یکی از مصالحی که برای ساختمان سازی مورد نیاز است، اسکلت‌های بتنی هستند. اسکلت‌های بتنی بسیار مهم بوده و نقش بسزایی را ایفا می‌کند. در واقع نام دیگر سازه‌های بتنی، اسکلت بتنی است و این سازه را می‌توان از مهم ترین عوامل امنیت، مقاومت و کیفیت ساختمان دانست. اسکلت بتنی یا همان سازه‌های بتنی، برای ساخت و ساز بسیاری از ساختمان‌ها و یا حتی آپارتمان‌ها استفاده می‌شود و وظیفه مقاوم سازی سازه‌های بتنی را برعهده دارد. از این سازه‌ها، بیشتر در پروژه‌های ساختمانی مدرن و جدید استفاده می‌شود.

کاربرد سازههای بتنی

از سازه‌های بتنی برای ساخت و مقاوم سازی عناصر بسیاری استفاده می‌شود که عبارت اند از:

  • پله
  • پل
  • ستون
  • فونداسیون
  • و...

طراحی و تولید سازه‌های بتنی

برای تولید سازه‌های بتنی از بتن یا به اصطلاح بتن آرمه استفاده میشود که از اجزائی همچون سیمان، شن، ماسه و فولاد تشکیل شده است. در صورت استفاده از بتن آرمه در تیرهای اصلی و ستون‌ها، در واقع سازه بتنی ایجاد شده و وظیفه مقاوم سازی را بر عهده دارد. از رایج ترین اسکلت‌ها در ساختمان‌های مدرن، اسکلت‌های بتنی هستند که اجزای آن شامل یک چارچوب و یک سازه بتنی است.

 

سازه‌های بتنی دارای بخش‌های افقی کاملا مجزا بوده که شامل تیرآهن است و بخش‌های عمودی آن شامل ستون است. مقاومت سازه بتنی و طول عمر آن بستگی به نوع مصالح استفاده شده دارد. این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر زیادی بر روی کیفیت ساختمان میگذارد، بنابراین سازه بتنی باید دارای 60 سال عمر مفید باشد.

در واقع یکی از ویژگی های مثبت سازه‌های بتنی، وجود عمر طراحی در آن است. این ویژگی به این معنا است که یک سازه بتنی می‌تواند دارای طول عمری بین 50 تا 60 سال باشد. به طور طبیعی با گذشت زمان، بتن دچار افت و خزش شده و در آخر تاثیرات منفی در عملکرد سازه مخصوصا در زمان زلزله می‌گذارد.

مزایا و معایب سازه‌های بتنی

همان گونه که سازه‌های فلزی که دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند، سازه‌های بتنی نیز دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

مزایای سازه‌های بتنی

  • تحمل بسیار بالای حرارت در هنگام آتش سوزی و وارد نشدن هیچ گونه آسیب به ساختار ساختمان.
  • در حالت طبیعی، بتن نیازی به عایق کاری خاصی برای مقابله و بر طرف کردن آتش ندارد و در هنگام اتفاق افتادن بلایای طبیعی، عملکرد خود را به درستی حفظ می‌کنند.
  • نحوه اجرا و همچنین پیاده سازی کردن طرح در ساختمان‌های بتنی نسبت به ساز‌ه‌های فولادی، سریع تر اتفاق می افتد.
  • ساختمان‌های ساخته شده از سازه‌های بتنی ، قادر به نشان دادن مقاومت بسیار زیادی در برابر بادها با سرعت بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت هستند و عملکرد خود را در این جور مواقع حفظ می‌کنند.
  • بتن ماده‌ای است که در محل آماده ‌سازی می‌شود و همین موضوع باعث صرف انرژی کمتری برای انتقال و جا به جایی به کارگاه‌های ساختمانی و کارگرها می‌شود.
  • سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فلزی قیمت نهایی کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.
  • برای نگهداری سازه‌های فلزی، باید در زمان معین آنها را تعمیر کرد اما سازه‌های بتنی نیازی به تعمیر و نگهداری بیش از اندازه ندارند.
  • یکی از ویژگی‌های سازه‌های بتنی قابلیت شکل پذیری آن‌ها است که این امکان را فراهم می‌کند تا در اشکال و مدل‌های مختلف تولید شوند. حتی این قابلیت را دارند که به‌ صورت ستون، دارایی گره‌ای یا چندضلعی نیز طراحی شوند.
  • در صورت استفاده از طرح لرزه‌ای در ساخت و طراحی سازه‌های بتنی و عملی شدن آن به درستی و با دقت کافی، این سازه بتنی قادر خواهد بود تا در برابر سنگین‌ترین نیروهای جانبی مثل باد و زلزله، از خود مقاومت بسیاری نشان دهد.
  • به‌طور طبیعی سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فلزی در شرایط محیطی رطوبت دار از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.
  • سازه‌های بتنی دارای هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سازه‌های فلزی هستند.

 

معایب سازه‌های بتنی

 

به علت بالا بودن وزن سازه‌های بتنی، درصورت استفاده از این سازه در ساختمان‌های مرتفع، ‌باعث افزایش وزن سازه شده، که این امر در برابر زلزله بسیار خطرناک است.

در صورتی که عمر سازه بتنی به پایان برسد، بتن آن به طور کامل خرد شده و بازیافت می‌شود. این امر سبب می‌شود که برای بتن‌های جدید نیز نتوان از آن استفاده کرد.

سازه بتنی این قابلیت را دارد که مقدار مناسبی از نیروی فشاری را جذب کند اما قدرت کافی برای کشش را ندارد. اما سازه فولادی این قابلیت را دارد که کشش و فشار را همراه باهم جذب کند.

در مناطق زلزله‌ خیز، شکستگی بتن سازه‌های بتنی و همچنین کم بودن انعطاف پذیری آن، امکان ریزش مستقیم ساختمان را به وجود می‌آورد.

چرا از سقف تیرچه کرومیت در سازه های بتنی استفاده نکنیم؟

در ابتدا باید بگویم که یکی از متداول‌ترین سقف‌های مورد استفاده در سازه‌های فلزی، سقف تیرچه کرومیت است. ساده‌ترین سقفی که میتوان در سازه فلزی استفاده کرد، سقف کرومیت است. این نوع سقف را با نام تیرچه فولادی جان باز نیز می‌شناسند که در واقع نام علمی آن به حساب می‌آید. از آن جایی که این سقف بسیار ساده و سریع اجرا و ساخته می‌شود، طرفداران زیادی را در گذشته به دنبال خود داشت، اما با گذشت زمان و افزایش قیمت یونولیت، دیگر استفاده از این نوع سقف از نظر اقتصادی به صرفه نیست و از جایگزین آن استفاده می‌شود.

سقف تیرچه کرومیت همانند سقف تیرچه بلوک است اما تیرچه بلوک در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود و تیرچه کرومیت در سازه‌های فلزی. مهندسان توصیه کرده‌اند که از تیرچه کرومیت تنها در سازه‌های فلزی و از تیرچه بلوک تنها در سازه‌های بتنی استفاده شود. تفاوت این دو نوع سقف در زیر آماده است:

  • فاصله بین تیرچه‌ها در سقف کرومیت 70 سانتی متر است اما در سقف‌های بتنی، این فاصله 50 سانتی متر است.
  • سقف‌های بتنی نیاز به شمع بندی دارند اما سقف کرومیت نیازی به شمع بندی نیست.

تیرچه پایدار، ارائه دهنده انواع تیرچه

برای انتخاب سقف مناسب برای سازه خود، نیازمند دانش کافی در زمینه ساخت و ساز هستید. بعد از انتخاب سقف خود، تنها نیمی از راه را طی کرده‌اید و برای رسیدن به نتیجه دلخواه و مورد پسند، علاوه بر اجرای اصولی و درست، به مصالح با کیفیت نیز، نیاز دارید.

حال برای شما سوال پیش می‌آید، مصالح باکیفیت را از کجا تهیه کنیم که قیمت آن نیز مناسب باشد؟ در فروشگاه تیرچه پایدار، علاوه بر قرار دادن اطلاعات لازم برای انتخاب درست و اصولی شما، این امکان نیز برای شما فراهم شده که بتوانید انواع تیرچه را از هر نقطه ایران سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن را دریافت کنید. برای اطلاع از قیمت تیرچه و ثبت سفارش خود، با شماره 02122870976 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 








   2.03K

مطالب بیش تر

تیرچه یونولیت
سقف تیرچه یونولیت

سقف تیرچه یونولیت چیست؟ در دنیای امروز، مهندسان ساختمان به امنیت، مقاومت و م…

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه
تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه

تفاوت سقف وافل و تیرچه یکی از چالشهایی که هنگام ساختمانسازی بهوجود میآید، ان…

سقف تیرچه کرومیت چگونه نصب می‌شود
نکات اجزایی سقف تیرچه کرومیت

مهمترین نکات اجرایی سقف تیرچه کرومیت سقفها جزء مهمی از خانه به شمار میروند.…