09124653951
livePhone



تفاوت سقف وافل و تیرچه

یکی از ‌چالش‌هایی که هنگام ساختمان‌سازی به‌وجود می‌آید، انتخاب نوع سقف است. سقف‌ها نقش موثری در ایمنی ساختمان در برابر آتش‌سوزی، باد، باران، زلزله، مصون نگه‌داشتن آن در برابر هوای گرم و سرد و... دارند.

سقف وافل

آن‌ها همچنین امکان ساخت طبقات بعدی را فراهم می‌آورند. به همین جهت انتخاب سقف مناسب برای  ساختمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در انتخاب بین دو سقف وافل و تیرچه مردد هستید، با بررسی مزایا و معایب هریک می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

سقف وافل

این سقف، برای اولین بار در کشور‌های آمریکا و اروپا اجرا شد. اما به دلیل فواید گسترده، مورد استقبال  مردم، در کشور‌های متفاوت قرار گرفت و تا به امروز از آن در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

از مهم‌ترین کاربرد‌های سقف وافل، بهره‌گیری از آن در مکان‌هایی با دهانه بلند است. برای مثال، برای پوشش دانشگاه‌ها، مراکز تجاری، فروشگاه‌ها، پارکنیگ‌ها، استخر‌ها و و سالن‌های ورزشی از سقف وافل بهره می‌گیرند.  

سقف وافل یک‌طرفه

همانطور که از نام سقف وافل یک‌طرفه برمی‌آید، عملکردی یک طرفه دارد. به‌گونه‌ای که تقریبا عملکرد آن مشابه تیرچه بلوک بوده و تنها تفاوتی که دارد این است که از قالب‌های مستطیلی  به‌جای بلوک‌های سیمانی، یونولیتی و سفالی استفاده می‌شود. از سقف وافل یک‌طرفه در دهانه‌هایی با طول حداکثر  9 متر استفاده می‌شود.

سقف وافل دوطرفه

 سقف وافل دو طرفه بر خلاف سقف وافل یک‌طرفه، عملکردی دو طرفه داشته و از آن می‌توان در دهانه‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر استفاده کرد. در سقف‌های وافل از یک قالب به شکل مربع استفاده می‌شود که بار وارد شده را به چهار تیر اطراف خود وارد می‌کند.

سقف تیرچه بلوک

اکنون که با سقف وافل و انواع آن آشنا شدید؛ بیایید سقف تیرچه بلوک را بیش‌تر بشناسیم. منظور از سقف‌های تیرچه بلوک سقف‌هایی است که با استفاده از  دو عنصر اصلی تیرچه و بلوک ساخته شده و با بتن پوشش داده می‌شود. این دال یک‌طرفه، یکی از رایج‌ترین سقف‌ها در ایران است؛ چراکه اجرا و نصب آسانی دارد.

سقف تیرچه بلوک

اگر بخواهیم به اجزای تیرچه به‌صورت جزئی‌تر نگاه کنیم، سیستم خرپایی، میلگرد فشاری، بال فوقانی، بال تحتانی، آرماتور عرضی و ... را به‌عنوان اجزای تیرچه مشاهده خواهیم کرد.

شیوه اجرای آن نیز به این گونه است که تیرچه‌ها بین دهانه اصلی با فواصل مشخص و یک‌اندازه قرار گرفته، سپس بلوک‌ها در جای خود قرار می‌گیرد و در انتها بتن‌ریزی انجام می‌شود. معمولا تیرچه‌ها مقطعی T  شکل دارند که پس اجرای سقف، با مقاومت خمشی که دارند، در برابر بار‌های عمودی مقاومت می‌کنند.

این قطعات، بار زنده و مرده ناشی از سقف را به دو تیرمقابل خود انتقال می‌دهند.  

 مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

برای انتخاب بهتر میان دو سقف تیرچه بلوک و وافل، بهتر است آن دو را با یک‌دیگر مقایسه کنیم. در ادامه این دو سقف را از چند جنبه متفاوت بررسی می‌کنیم.

طول دهانه‌ها

یکی از تفاوت‌های بین تیرچه بلوک و وافل، استفاده از آن‌ها در سقف‌هایی با طول دهانه متفاوت است. تیرچه‌ها حداکثر دهانه 6 تا 7 متری را پوشش می‌دهند و برای استفاده از آن‌ها در دهانه‌هایی با طول بیش‌تر نیاز به تیرچه‌های دوبل احتیاج خواهیم داشت. این درحالی است که سقف وافل در دهانه‌های کوتاه و بلند قابل استفاده است.

امنیت

هنگام انتخاب سقف، حتما باید به امنیت آن توجه شود. اگر بخواهیم سقف‌های تیرچه بلوک و وافل را از این نظر مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که سقف‌های وافل امنیت بیش‌تری دارند، زیرا سقف‌های تیرچه بلوک با وجود مقاومت و دوام بالا، باز هم آسیب‌پذیرند.

مقایسه سقف وافل  و تیرچه

از این رو سقف‌های وافل که از مقاومت بیش‌تری در برابر حرارت و دوام بالاتر در برابر سایر آسیب‌ها برخوردارند، میتوانند جایگزین مناسبی برای سقف‌های تیرچه بلوک باشند.

آسایش و راحتی

هیچ‌ یک از ما دوست نداریم در خانه‌ای زندگی کنیم که صداها به راحتی در داخل یا خارج از خانه انتقال می‌یابد. با توجه به این که سقف تیرچه بلوک در هنگام بهره‌‌برداری ارتعاشات زیادی دارد، پس از بهره‌برداری، صدا به راحتی به داخل خانه انتقال می‌یابد.

tel:+989124653951

اما در سقف‌های وافل به دلیل وجود تیرچه‌‌ها و حفره‌هایی به‌طور منظم و با فواصل مشخص،صوت را جذب کرده و از انتقال آن به داخل خانه جلوگیری می‌کند.

کاهش احتمال آتش‌سوزی

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب سقف باید به آن توجه شود، ضدحریق بودن آن است. اگر در سقف‌های تیرچه بلوک از بلوک‌های پلی‌استایرن استفاده شده باشد، در آتش‌سوزی، به سرعت آتش را انتقال داده و ممکن است خسارات جانی و مالی داشته باشد.

اما در تیرچه‌های وافل خبری از بلوک‌ها نیست و به‌جای آن از قالب‌های غیر ماندگار استفاده می‌شود که در آن‌ها هیچ ماده اشتعال‌زایی استفاده نمی‌شود.

تیرچه بلوک

تیرهای میانی

 از تفاوت‌های سقف وافل و تیرچه می‌توان به تیر‌های میانی اشاره کرد. بدین صورت که تیر‌های میانی در سقف تیرچه بلوک، به عنوان بخشی از سقف استفاده شده و وظیفه انتقال و مهار بار را برعهده دارد. این در حالی است که در سقف وافل، تیرهای میانی را می‌توان به‌طور کامل حذف کرد.  

مقایسه سقف وافل یک‌طرفه با تیرچه بلوک

سقف وافل یک‌طرفه و تیرچه بلوک، عملکردی یکسان دارند.

هر دوی این سقف‌ها برای استفاده در دهانه‌های کوتاه مناسب بوده و عملکردی یک‌ طرفه دارند؛ با این تفاوت که سقف تیرچه بلوک از ضخامت بیش‌تری برخوردار است.

مقایسه سقف دو طرفه با تیرچه بلوک

سقف وافل دو طرفه و تیرچه بلوک به هم شباهت چندانی ندارند. اولین تفاوت بین این دو سقف، تقسیم بار ثقلی ساختمان به چهار تیر در سقف وافل دو طرفه و تقسیم همین بار تنها به چهار تیر در سقف تیرچه است.

همچنین سقف تیرچه بلوک، به دلیل امکان اجرا در دهانه‌های کوتاه‌تر با سقف‌های وافل دو طرفه، تفاوت دارد.

چرا سقف تیرچه بلوک گران‌تر از سقف وافل است؟

هزینه‌ها و مخارج  اجرای سقف، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که کارفرما هنگام ساختمان سازی باید در نظر بگیرد. معمولا سقف‌های وافل هزینه کم‌تری نسبت به سقف تیرچه بلوک دارند. اما اگر می‌خواهید بدانید که دلیل این تفاوت قیمت چیست در ادامه به چند تا از این دلایل اشاره می‌کنیم.

  • حذف هزینه‌های جوشکاری
  • حذف خرید تیرچه‌ها
  • افزایش سرعت اجرای پرژه
  • حذف ستون‌های اضافی
  • تجدید پذیری قالب‌های سازه

تیرچه پایدار، فروشگاه معتبر تیرچه

هرچند که سقف‌های وافل به دلیل مزایای بیش‌تر می‌توانند جایگزین سقف‌های تیرچه بلوک باشند؛ اما هنوز هم سقف‌های تیرچه بلوک، طرفداران زیادی دارند.

این سقف‌ها سرعت بالایی در اجرا داشته و از مقاومت بالایی برخوردارند. اگر بین سقف وافل و تیرچه بلوک، سقف تیرچه بلوک را انتخاب کرده‌اید و به دنبال یک فروشگاه معتبر برای خرید محصولات با کیفیت هستید، فروشگاه تیرچه پایدار در خدمت شما است. برای دریافت محصول و هماهنگی‌های لازم با شماره 02122870976 تماس حاصل نمایید.








   1.33K

مطالب بیش تر

مزایا و معایب سقف تیرچه کرومیت
مزایا و معایب سقف تیرچه کرومیت

مزایا و معایب سقف تیرچه کرومیت امروزه در صنعت ساختمانسازی از سقفهای متفاوتی …

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه
تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه

تفاوت سقف وافل و تیرچه یکی از چالشهایی که هنگام ساختمانسازی بهوجود میآید، ان…

تیرچه صنعتی چیست؟
تیرچه صنعتی چیست؟

ویژگی های تیرچه صنعتی پیشرفت تکنولوژی تاثیر زیادی در تمام صنایع موجود دار…