09124653951
livePhone



مقایسه سقف‌های شیروانی با تیرچه بلوک

امروزه شاهد پیشرفت صنعت ساختمان و خلق آثار جدید و کار آمد از طرف طراحان ساختمان هستیم. آن‌ها بر جنبه‌های مختلف یک ساختمان خوب مثل کاهش هزینه‌های ساختمان، افزایش زیبایی، ذخیره انرژی، کاهش وزن و... تمرکز می‌کنند. اما بر خلاف مواردی که گفته شد؛ هنوز هم در قسمت‌های مختلف ایران و حتی در روستا‌ها شاهد استفاده از سقف‌های سنگین تیرچه بلوک هستیم؛ این درحالی است که اغلب کشور‌های پیشرفته دنیا در صنعت ساختمان سازی، از سقف‌های شیروانی در خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود. اما کدام نوع سقف بهتر است؟ سقف‌های تیرچه بلوک یا شیروانی؟ برای یافتن پاسخ‌های خود همراه ما باشید.

سقف شیروانی


سقف شیروانی از جمله سقف‌های کاذب است، که استفاده از آن‌ها علاوه بر مزایایی مثل وزن کم، کاهش هزینه‌ها و... زیبایی سازه را دوچندان می‌کند. این سقف‌ها حالتی شبیه به مثلث داشته و به صورت شیب‌دار ساخته می‌‌‌شوند. شیب آن‌ها می‌تواند بین 15 تا 70 درجه، به صورت کم یا تند باشد. همچنین مصالح مورد استفاده در ساخت آن نیز با توجه به سلیقه، نوع طراحی، آب و هوا و ... متفاوت خواهد بود. این سقف‌ها اغلب در مناطقی که بارش باران و برف زیاد اتفاق می‌افتد، یا به عبارتی برای منطق کوهستانی مناسب‌ترند؛ اما به دلیل مزایای دیگر در سایر مناطق نیز قابل استفاده هستند.

سقف شیروانی

انواع سقف شیروانی


همانطور که گفته شد، سقف‌های شیروانی بر اساس نیاز، مدل سازه و شرایط آب و هوایی.... با مدل‌ها و با متریال‌های مختلفی اجرا می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 


 

•  سقف‌های شیروانی کامپوزیتی و آسفالتی


سقف‌های شیروانی می‌توانند با پوشش (شینگل) آسفالتی یا کامپوزیتی اجرا شوند. از مزایای این سقف‌ها، قیمت ارزان، نصب و خرید آسان را می‌توان نام برد. همچنین به دلیل تنوع در رنگ‌ و سبک‌، توانایی برطرف کردن نیاز مشتری با هر سلیقه‌ای را دارد.


• سقف شیروانی با تایل‌های سفالی


استفاده از تایل‌های سفالی یکی از روش‌های اجرای سقف شیب‌دار است. برای استفاده از تایل‌های سفالی لازم است حداقل شیب مورد نیاز را به کار برید؛ تا از نفوذ آب به درز‌های آن جلوگیری شود. امروزه برای ساخت سقف‌های شیب‌دار از متریال‌های سبک‌تری استفاده شده و تایل‌های سفالی مانند گذشته محبوب نیستند؛ اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. سقف آلاچیق و ویلا دو نمونه از موارد کابرد تایل‌های سفالی در سقف شیب‌دار هستند.


•  سقف شیروانی با تایل‌های بتنی


تایل‌های بتنی مشابه تایل‌های سفالی هستند؛ اما پایداری فوقانی بیش‌تری دارند. از طرفی تایل بتنی در مقایسه با نوع سفالی، ارزان‌تر است. شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی خریداری و استفاده  کنید. از مزایای دیگر سقف بتنی، امکان نصب به صورت مسطح است؛ یعنی نیازی نیست روی هم قرار گیرند و نهایتا هزینه و مقدار مصالح مصرفی‌شما به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.


• سقف شیروانی با توفال چوبی


یکی دیگر از روش‌های اجرای سقف شیروانی استفاده از توفال چوبی است. این روش امروزه کم‌تر استفاده می‌شود؛ اما استفاده از آن مزایایی همچون صرفه جویی در مصرف انرژی، مقاومت در برابر آتش و... را به همراه دارد.


•سقف شیروانی فلزی


اغلب ما سقف‌های شیروانی فلزی را دیده‌ایم؛ اما چرا این سقف‌ها مورد استقبال افراد قرار گرفته اند؟
دلیل این محبوبیت، ایجاد ظاهر مدرن و امروزی برای ساختمان‌های شما است. آن‌ها با داشتن نمای براق و خطوط صاف، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. دوام بالا، تنوع در طرح، رنگ و ماندگاری بالا از دیگر ویژگی‌های این محصول است. آن‌ها به خوبی با هر ساختمانی هماهنگ می‌شوند و پس از نصب به دلیل دوام بالا نیاز کم‌تری به تعمیر خواهند داشت. 

 

سقف شیروانی یا تیرچه بلوک؟


• سقف شیروانی با پنل‌های خورشیدی


یکی دیگر از سقف‌هایی که در دسته سقف شیروانی وجود دارد؛ سقف با پنل خورشیدی است. استفاده از آن‌ها ارزان و مقرون به صرفه بوده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. در این نوع سقف‌ها با جایگزین شدن سلول‌های آفتابی با مصالح ساختمانی مختلف، ساختمانی سازگار با محیط زیست خواهید داشت.


سقف شیروانی با تایل‌های سنگ لوح


استفاده از تایل‌های سنگ لوح در سقف شیروانی به ساختمان شما نمایی زیبا می‌بخشد. این متریال از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به شما این امکان را می‌دهد که برای انواع ساختمان، با سبک‌های قدیمی و مدرن، از آن‌ها استفاده کنید. قیمت بالا و زیبایی ظاهری از دیگر ویژگی این محصول است.

 

مزایای سقف شیروانی

 

اکنون که با سقف شیروانی و انواع آن آشنا شدید بد نیست مزایا و معایب آن را نیز بشناسید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب استفاده از سقف شیروانی می‌پردازیم.

•زیبایی ظاهری

 

 

زیبایی ظاهری سقف‌های شیروانی بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها با رنگ‌های خاص و منحصر به‌فرد می‌توانند جذابیت ساختمان شما را افزایش داده و آن را بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان دهند. استفاده از سقف‌های شیروانی، همچنین امکان گردش هوا در محیط داخلی خانه را افزایش می‌دهد.

•مناسب برای مناطق بارانی کوهستانی

 

مهم‌ترین مزایای این سقف‌ها به علت استفاده از آن‌ها بر می‌گردد. همانطور که می‌دانید؛ سقف‌های شیروانی در برابر انواع آب و هوا مقاوم است و علاوه بر جلوگیری از ورود باران و برف به داخل خانه، زدودن آن‌ها را آسان می‌کند. فشار زیاد وارد شده به سقف را کنترل کرده و آسیب‌های ناشی از استهلاک‌های وارده به سقف را کاهش می‌دهد.

•کاهش هزینه

 

از موضوعات مهم در ساختمان سازی برآورد هزینه ها است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که سقف‌های شیروانی، نیاز به هزینه کم‌تری نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک دارند؛ به همین علت روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. 

•سایر مزایا

 

از مزایای دیگر استفاده از سقف‌های شیروانی در مقایسه با سقف‌های تیرچه بلوک، می‌توان به افزایش طول عمر مفید سقف،کاهش نیاز به نور و تهویه هوا، سازگاری با طبیعت، افزایش بهای ملک و افزایش مقاومت در برابر زلزله را نام برد.


معایب سقف شیروانی

 

با وجود تمام مزایای که برای سقف‌های شیروانی گفته شد؛ آن‌ها دارای ضعف‌هایی نیز هستند. این معایب شامل:

 

•ضعف در برابر باد‌های شدید

 

اولین و مهم‌ترین عیب این سقف‌ها، احتمال فرو ریختن در برابر باد‌های شدید است. زمانی که از این نوع سقف در مناطقی که باد شدید می‌وزد استفاده می‌کنید؛ احتمال تخریب سقف نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک افزایش می‌یابد؛ با این وجود در مناطقی که باد شدید نمی‌وزد به خوبی عمل می‌کند.
 

 

سقف تیرچه بلوک

 

در سقف تیرچه بلوک‌ یا همان تیردال به عنوان پراستفاده‌ترین سقف در ساختمان سازی؛ از سه عنصر اصلی تیرچه و بلوک و بتن استفاده می‌شود. به این صورت که پس از تنظیم تیرچه‌ها در فواصل مشخص، بین‌آن‌ها با استفاده از بلوک‌های مخصوص و روی آن با بتن پر می‌شود.

تیرچه‌ها در دو نوع بتنی و فولادی ساخته می‌شوند و بلوک‌های بتنی، فوم پلی استایرن و سفالی، عامل پر کننده بین آن‌ها هستند. در اولین سقف‌ها از بلوک‌های بتنی استفاده می‌کردند؛ که باعث تحمیل وزن اضافی بر سازه می‌شد. بلوک‌های سفالی سبک‌تر از نوع بتنی هستند اما از نظر قیمت گران‌اند؛ از معایب بلوک‌های یونولیتی نیز ایجاد دود در هنگام آتش سوزی بود که استفاده از فوم‌های نسوز هر سه مشکل را به طور همزمان حل کرد.

شما می‌توانید قیمت تیرچه را از طریق ماشین حساب اختصاصی تیرچه پایدار محاسبه کنید.

 

مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک

 

اجرای سقف با ستفاده از تیرچه بلوک، مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

سقف تیرچه بلوک

 

•به دلیل اینکه تیرچه بلوک‌ها از قبل در کارخانه‌ها تولید شده و مراحل کنترل کیفی آن‌ها در کارخانه صورت می‌گیرد؛ اجرای آن به تجهیزات ویژه و نیروی متخصص احتیاج ندارد.

 

•از مزایای دیگر استفاده از این سقف، عایق بودن آن در برابر صدا، حرارت  و رطوبت است. آن‌ها همچنین در برابر آتش و آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

 

•نصب سریع و آسان،  یک سقف از مزایای آن به شمار می‌رود؛ هنگام اجرای سقف تیرچه بلوک، تیرچه بلوک‌ها به صورت آماده در اختیار دارید؛ به همین علت مراحل نصب آسان شده و سرعت اجرا نسبت به نصب سایر سقف‌ها بیش‌تر خواهد بود.

 

•این سقف‌ها در هنگام اجرا شمع بندی می‌شوند که باعث لرزش کم‌تر آن نسبت به سایر نمونه‌ها می‌شود.

 

•تیرچه بلوک‌ها از وزن کمی برخوردارند و امکان انتقال بین طبقات، توسط کارگران وجود دارد؛ اما بعد از اجرا شاهد مقاومت  و استحکام بالای آن در برابر باد، زلزله و... خواهیم بود.

 

•استفاده از بتن‌های توخالی، بتن مصرفی را کاهش داده و به نسبت هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

 

•بدون استفاده از جک‌های زیر سقفی، امکان اجرای هم زمان چند سقف وجود دارد.

 

معایب استفاده از سقف تیرچه بلوک

 

با وجود همه این مزایا، سقف تیرچه بلوک معایبی نیز دارد که تعدادی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

•محدودیت برای اجرای سقف‌های قوسی شکل و مثلثی شکل

 

•امکان شکستن پاشنه تیرچه

 

•حداقل دهانه قابل پوشش با استفاده از این سقف، تنها 8 متر بوده و برای دهانه‌های بزرگ قابل استفاده نیست.

 

•در مقایسه با سقف کامپوزیت صلبیت لازم برخوردار نمی باشد.


سقف تیرچه بلوک یا شیروانی؟

 

در این مقاله درباره هریک از سقف‌های شیروانی و تیرچه بلوک صحبت کردیم و دانستیم که سقف‌های شیروانی انواع مختلفی دارد. آن‌ها برای خانه‌ها در مناطق کوهستانی که برف و باران زیادی می‌بارد مناسب هستند.

هزینه اجرای آن‌ها نسبت به سایر سقف‌ها ارزان تر بوده و زیبایی منحصر به فردی برای خانه ایجاد می‌کنند. توجه داشته باشید؛ اجرای این سقف در مناطقی که باد‌های شدید می‌وزد مناسب نیست.

 

سقف تیرچه بلوک یا سقف شیروانی

 

سقف‌های تیرچه بلوک یکی از سقف‌های رایج و پر استفاده در ایران است. از مزایای آن مقاومت در برابر زلزله، حمل و نصب آسان، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، حریق و صدا است. شما می‌توانید بر حسیب نیاز خود و محیطی که در آن زندگی می‌کنید هرکدام از این سقف‌ها را روی ساختمان خود اجرا کنید.
 

 

 








   7.26K

مطالب بیش تر

تیرچه
انواع تیرچه و ویژگی های آن

انواع تیرچه و ویژگی های آن اگر کمی با انواع مصالح ساختمانی سر و کار داش…

لرزش سقف تیرچه یونولیت
علت لرزش سقف تیرچه یونولیت هنگام راه رف…

علت لرزش سقف هنگام راه رفتن امروزه از سقفهای مختلفی برای پوشش ساختمانها اس…

تفاوت سقف دال بتنی و تیرچه بلوک
تفاوت سقف دال بتنی و تیرچه بلوک

تفاوت سقف دال بتنی و تیرچه بلوک سقف دال بتنی و تیرچه بلوک از جمله سازه های س…