09124653951
livePhone



ویژگی های سقف تیرچه کرومیت

همانطور که در مقالات قبلی درباره‌ی انواع سقف‌ها صحبت کردیم در این بلاگ نیز می‌خواهیم شما را با یکی از سقف‌های پراستفاده در کشورمان ایران یعنی سقف تیرچه کرومیت آشنا کنیم.

امروزه تنوع سقف‌ها بسیار زیاد شده و روز به روز نیز بیشتر می‌شود اما سقف تیرچه کرومیت همواره یکی از محبوب ترین سقف‌ها در صنعت عمران کشور است.

 

سقف تیرچه کرومیت

 

معرفی سقف تیرچه کرومیت

 

سقف تیرچه کرومیت مانند سقف تیرچه بلوک است در واقع بهتر است بگوییم سقف کرومیت یکی از انواع سقف تیرچه و بلوک می‌باشد با این تفاوت که در سقف تیرچه کرومیت از تیرچه‌ی فلزی یا به اصلاح تیرچه جان‌باز استفاده می‌شود.

در ادامه شما را با اجزای این سقف، مراحل اجرا و مزایای آن آشنا می‌کنیم.

 

سقف تیرچه کرومیت از چه اجزایی ساخته شده است؟

 

تیرچه کرومیت

 

اصلی ترین بخش این سقف، تیرچه کرومیت است؛ در واقع این تیرچه از نوع پیش ساخته و صنعتی است.

 

تیرچه‌ها در سقف کرومیت در دو مرحله بارگذاری می‌شوند یعنی قبل از بارگذاری بتن باید به صورتی طراحی و تنظیم بشوند که تمام بار مرده قبل از بتن ریزی را تحمل کنند و بعد از بارگذاری بتن در این مرحله، تیرچه و بتن باید تمام نیروی وارده بر سقف را تحمل کنند لازم به ذکر است.

که به این تیرچه‌ها تیرچه فلزی یا جان‌باز نیز می‌گویند، به شما توصیه می‌کنیم برای اطلاع از قیمت و خرید تیرچه کرومیت می‌توانید به صفحه قیمت تیرچه پایدار مراجعه فرمایید.

 

تیرچه کرومیت

 

بلوک

 

بلوک‌ها در این سقف هم نقش قالب‌ و پرکننده را دارند و همانگونه که می‌دانید از جنس سیمان هستند.

 

میلگردهای حرارتی

 

از میلگردهای حرارتی به منظور جلوگیری از تنش‌های ناشی از تغییرات دمایی استفاده می‌شود. ناگفته نماند که این میلگردها در بخش قوفانی سقف و در جهت عمود بر تیرچه نصب می‌شود.

 

بتن

 

تقریبا در تمام انواع سقف‌های تیرچه بتن ریزی جز مراحل اجرای آن است. بتن با کمک تیرچه موجب تحمل بارهای وارده و افزایش استحکام می‌شود.

 

کلاف

 

عرضی کلاف عرضی نیز یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی سقف تیرچه کرومیت است، وظیفه‌ی این بخش جلوگیری از پیچش تیرها و یکنواخت کردن بار وارده به سقف است. کلاف‌های عرضی حداقل باید  عرض 10 سانتی متر و دو میلگرد به قطر حداقل 12 سانتی متر را دارا باشند.

 

اجرای سقف تیرچه کرومیت

 

اجرای این نوع سقف دارای 5 مرحله است که عبارتند از: نصب تیرچه‌، بلوک گذاری، نصب کلاف عرضی، نصب میبگرد حرارتی و بتن ریزی است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

 

نصب تیرچه کرومیت یا فلزی

 

در این مرحله بعد از بررسی کردن تیرچه‌ها، تیرچه‌های کرومیت با فاصله‌ی تقریبی 70 سانتی متر از همدیگر درون دهانه‌ی تیرها نصب می‌شوند.

 

بلوک گذاری

 

در این نوع سقف نیز بلوک نقش پرکنندگی را دارد و انتخاب نوع بلوک می‌تواند بر روی وزن سقف تاثیر بگذارد، به عنوان مثال استفاده از بلوک پلی استایرن موجب کاهش وزن سقف می‌شود.

 

نصب کلاف عرضی

 

در ابتدا با توجه به ابعاد دهانه‌ها محل اجرای کلاف عرضی مشخص می‌شود، سپس کلاف‌ها با استفاده از تخته‌ی قالب و جوش به تیرچه‌ها وصبل می‌شوند.( همانطور که در بخش قبل گفته شد حداقل عرض این کلاف‌ها باید 10 سانتی متر باشد.)

 

اجرای میلگردهای حرارتی

 

از این میلگردها به منظور جلوگیری از تنش استفاده می‌شود، میلگردهای حرارتی باید به صورت عمود بر تیرچه‌ها جوش شده یا آرماتوربندی شود.( فاصله‌ی بین دو میلگرد حداقل باید 30 سانتی متر باشد)

 

بتن ریزی

 

آخرین مرحله از اجرای سقف تیرچه کرومیت بتن ریزی است، این کار باعث می‌شود که با نفوذ بتن به داخل تیرچه‌ها مقاومت برشی آن افزایش یابد.

 

برای اجرای سقف کرومیت یکسری نکات وجود دارد که باید بدانید:

 

  • صله‌ی آزاد تیرچه‌ها نباید حداکثر باید 75 سانتی متر باشد نه بیشتر.
  • قسمتی از تیرچه که درون بتن قرار می‌گیرد نباید رنگ زده شود.
  • جوش به کار رفته برای تیرچه‌ها باید دارای طول حداقل 5 سانتی متر و بعد 3 میلی متر باشد.

 

مزایای  سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت شامل مزایای فراوانی است و همین عامل با عث شده تا جز سقف‌های محبوب و پراستفاده باشد در این قسمت به معرفی بخشی از این مزایا می‌پردازیم:

 

امکان اجرای چندین سقف به طور همزمان

 

همان‌گونه که در بالا گفتیم سقف تیرچه کرومیت نیازی به شمع بندی ندارد و همین امر نیز باعث می‌شود تا امکان اجرای چند سقف در یک زمان ایجاد شود.

 

کاهش وزن سقف

 

در اجرای این سقف بتن کمتری در مقایسه با سقف‌های تیرچه بلوک مصرف می‌شود، همین امر موجب می‌شود تا وزن سقف کمتر شود. این عامل باعث به صرفه شدن از لحاظ اقتصادی نیز می‌شود.

 

سرعت اجرای بالا

 

زمان مصرفی برای نصب این سقف پایین است، به دلیل اینکه از اجزای پیش‌ساخته استفاده می‌شود. یکپارچه بودن اسکلت و سقف تیرچه‌های کرومیت به دلیل اینکه قبل از مرحله‌ی بتن ریزی به اسکلت جوش داده می‌شوند موجب یکپارچه و محکم شدن سقف می‌شود.

 

پرده‌ی آخر

 

در این بلاگ سعی کردیم شما را با سقف تیرچه کرومیت و مسائل مربوط به آن آشنا کنیم، برای آشنایی با دیگر سقف‌ها نیز می‌توانید به مقاله انواع سقف‌های ساختمانی مراجعه کنید. امیداواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 








   2.17K

مطالب بیش تر

سقف دال بتنی چیست
معرفی کامل سقف دال بتنی

سقف دال بتنی و انواع آن سقف از مهمترین عضو سازنده یک ساختمان است و دارای انو…

جدول تیرچه بلوک
جدول انواع تیرچه

جدول مشخصات میلگرد و تیرچه استاندارد کیفیت مواد اولیه و ساخت یک کالا برای ه…

تیرچه بتنی
تیرچه بتنی چیست؟

تیرچه بتنی (پاشنه بتنی) چیست؟ در صنعت ساختمان سازی از مصالحهای زیادی استفا…