09124653951
livePhone



تفاوت سقف تیرچه بلوک  تیرچه کرومیت

سقف‌ها به عنوان جداکننده طبقات و پوششی برای سازه استفاده می‌شوند، که با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی شاهد استفاده از انواع متفاوتی از آن برای ساخت سازه‌ها هستیم.

 

 

 این سقف‌ها با توجه به نوع کاربری سازه، محل قرارگیری و وِیژگی‌های آن ساختمان تعیین شده و هریک شیوه و هزینه اجرای متفاوتی دارند.

 پس اگر قصد اجرای سقف سازه را دارید بهتر است قبل از هرچیزی با انواع آن آشنا شوید. دو نوع از این سقف‌های پرکاربرد، سقف تیرچه کرومیت و تیرچه بلوک است. در ادامه با بیان تفاوت این دوسقف، به شما در انتخاب سقف مناسب کمک می‌کنیم.

سقف تیرچه بلوک

قبل از هرچیزی بیایید با سقف تیرچه بلوک آشنا شویم. این سقف که یکی از رایج‌ترین سقف‌ها در ایران است، نوعی دال یکطرفه محسوب می‌شود. سه عنصر اصلی برای ساخت آن، تیرچه، بلوک و دال است. در این سیستم، پس از اجرای تیرهای اصلی، تیرهای فرعی یا همان تیرچه‌ها  با فواصل مساوی و حساب شده، بین آن قرار می‌گیرند.

تیرچه

 سپس بلوک‌ها را با نقش پرکنندگی میان تیرچه قرار میدهند. در انتها روی آن با بتن پوششی درجا ریخته شده پر می‌کنند. تیرچه‌ها در این سیستم مقطعی T شکل داشته و جنس بلوک استفاده شده برای ساخت آن نیز می‌تواند یکی از موارد زیر باشد.

  • یونولیت (پلی استایرن)
  • بلوک سیمانی
  • بلوک سفالی

شیوه اجرای سقف تیرچه بلوک

در ادامه شما را با مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک آشنا می‌کنیم.

  1. کارگذاشتن تیرچه‌ها: در مرحله اول باید تیرچه‌ها با فواصل مشخص و از پیش تعیین شده (معمولا 50 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود) کنار هم قرار بگیرند.
  2. شمع‌بندی: پس از اجرای مرحله بالا، باید مراحل شمع‌بندی اجرا شود. شمع‌های چوبی و فلزی، تا زمانی که بتن رویه سفت نشده است، سقف را نگه می‌دارند.  شمع‌های چوبی یا فلزی، هر یک مزایا و معایب مختص به خود را دارند و بهتر است با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.
  3.  سقف کاذب و میلگرد کلاف: در صورتی که سقف تیرچه بلوک دارای سقف کاذب است،  قبل از بتن‌ریزی باید میلگرد‌هایی به شکل L  از سوراخ بلوک‌ها عبور داده شود. برای حفظ یکپارچگی سقف نیز باید از میلگرد کلاف استفاده شود.
  4. کارگذاری آرماتور منفی: برای اینکه کاربرد آرماتور‌های منفی را بهتر متوجه شوید؛ باید به مرحله اول بازگردیم. معمولا برای اتصال تیرچه‌ها به تیرها‌ی اصلی از دو روش اتصال مفصلی و گیردار استفاده می‌شود. اگر این اتصال از نوع گیردار باشد، نیاز به استفاده از آرماتور ممان منفی خواهد بود.
  5. کارگذاری میلگرد‌های افت حرارت و توزیع بار: با توجه به اینکه دال‌های تیرچه بلوک به مرور زمان افت می‌کنند، برای جلوگیری از ترک خوردن سقف از میلگرد‌های افت حرارت توزیع بار استفاده می‌شود.

سقف تیرچه کرومیت

اکنون که با سقف تیرچه بلوک و شیوه اجرای آن آشنا شدید، بد نیست درباره سقف تیرچه کرومیت نیز بیش‌تر بدانید. سقف تیرچه کرومیت تشابه زیادی با سقف تیرچه بلوک دارد؛ اما از تفاوت اصلی میان آن دو می‌توان به تفاوت تیرچه‌های استفاده شده برای ساخت هر یک اشاره کرد.

تیرچه کرومیت

پاشنه تیرچه‌ها، در سقف تیرچه کرومیت از جنس فلز است؛ این درحالی است که پاشنه تیرچه‌ها در سقف تیرچه بلوک از بتن ساخته می‌شود. از سقف تیرچه کرومیت، در سازه‌های فولادی استفاده می‌شود و با مزایایی که دارد به عنوان یکی از نمونه‌های ایده آل برای ساختمان سازی از آن یاد می‌شود.

 از مهم‌ترین مشخصه‌های یک سقف تیرچه کرومیت، استحکام و یکپارچگی آن را می‌توان نام برد، هرچند که مزایای این سقف به همین‌جا خاتمه نمی‌یابد. در ادامه به تعدادی از مزایای سقف تیرچه کرومیت اشاره خواهیم کرد.

  • امکان بتن ریزی چندین سقف به‌طور همزمان
  • کاهش هزینه‌ها
  • عدم نیاز به شمع‌بندی
  • یکپارچگی بالا
  • قابلیت تحمل بار قبل از گیرش بتن و بعد از آن
  • و...

اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه کرومیت

به‌طور کلی سقف تیرچه کرومیت به اجزای زیر تقسیم می‌شود.

  • بلوک پرکننده
  • کلاف عرضی
  • بتن رویه
  • میلگرد حرارتی
  • تیرچه فولادی با جان باز

شیوه اجرای سقف تیرچه کرومیت

شیوه اجرای سقف تیرچه کرومیت، به این‌گونه است که پس از ساخت تیرچه‌ها با در نظر گرفتن  طول دهانه و مطابق با نقشه اجرایی، تکیه‌گاه مناسب روی تیرهای اصلی جوش شده و تیرچه‌های کرومیت روی آن قرار می‌گیرند. سپس برای جلوگیری از افتادن یا در رفتن تیرچه از روی تیر اصلی، انتهای آن را به طول حداقل 5 سانتی‌متر به تکیه‌گاه جوش می‌دهند.

سپس بلوک‌های سفالی یا پانل‌های یونولیتی، بین تیرچه‌ها قرار می‌گیرند.

 

 

در مرحله بعد، آرماتور‌های حرارتی در فواصلی با حداکثر اندازه 30 سانتی‌متر روی سقف پهن می‌شوند.

در نهایت پس از نصب قالب‌های پیرامونی، کنترل آرماتوربندی و... بتن‌ریزی به ضخامت حداقل 5 سانتی متر انجام می‌شود.

تفاوت سقف تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت

شناخت تفاوت‌های بین این دو سقف به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری برای سقف ساختمان خود داشته باشید. تفاوت‌های سقف تیرچه کرومیت و سقف تیرچه بلوک شامل موارد زیر است.

  • نوع تیرچه: اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو سقف، در نوع تیرچه مورد استفاده است. در سقف تیرچه بلوک از تیرچه‌هایی با پاشنه بتنی استفاده می‌شود، این درحالی است که تیرچه کرومیت پاشنه فولادی دارد.

 

  • استفاده از شمع: در شیوه اجرای سقف تیرچه بلوک گفته شد که برای نگهداری سقف تا قبل از بتن‌ریزی و محکم شدن آن نیاز به شمع‌هایی است که بتوانند سقف را نگه‌دارند. اما در سقف‌های تیرچه کرومیت، به دلیل مقاومت پاشنه، نیازی به شمع‌بندی وجود ندارد.

 

  • کاهش میزان هزینه‌ها: استفاده از شمع  برای اجرای سقف، باعث نیاز به نیروی کار بیش‌تر و افزایش لوازم مورد نیاز می‌شود که در نهایت هزینه‌های سقف تیرچه بلوک  را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اما با استفاده از سقف تیرچه کرومیت می‌توانید این هزینه را از هزینه‌های ساخت و ساز ساختمان خود حذف کنید.

 

  • کاهش زمان اجرای پروژه: علاوه بر اینکه در ساخت تیرچه کرومیت نیازی به به شمع‌بندی و تیکه‌گاه وجود ندارد، امکان بتن‌ریزی چند سقف نیز به‌طور همزمان وجود دارد. بدین ترتیب اگر برای اجرای یک پروژه زمان کم‌تری در اختیار دارید، سقف تیرچه کرومیت برای شما مناسب خواهد بود.

 

  • کاربری ساختمان: معمولا مهندسان طراح سازه، در سازه‌های فلزی از تیرچه کرومیت  و برای ساخت سازه‌های بتنی از سقف تیرچه بلوک استفاده می‌کنند.

 

  • کاهش بار وارد بر ساختمان: در سقف‌های تیرچه کرومیت  نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک، به دلیل وزن کم‌تر، بار کم‌تری نیز به ساختمان وارد می‌شود.

تیرچه پایدار، فروشگاه امن تیرچه

علاوه بر انتخاب سقف مناسب، مصالح با کیفیت نقش موثری در ساخت یک سقف خوب و ایمن را ایفا می‌کنند. اما برخی از تولیدکنندگان، جهت کاهش هزینه‌ها و جذب مشتری بیش‌تر، اقدام به تولید انواع تیرچه با مواد اولیه بی کیفیت کرده‌اند که استفاده از آن‌ها، موجب کاهش ایمنی سازه خواهد شد.

 به همین جهت مهم است که در انتخاب مصالح  دقت کافی را داشته باشید. ما به شما سفارش و خرید تیرچه از فروشگاه‌های معتبر مثل تیرچه پایدار را توصیه می‌کنیم. برای سفارش و خرید محصول کافی است با شماره 02122870976 تماس حاصل نمایید.








   5.02K

مطالب بیش تر

تیرچه یونولیت
سقف تیرچه یونولیت

سقف تیرچه یونولیت چیست؟ در دنیای امروز، مهندسان ساختمان به امنیت، مقاومت و م…

خرپای تیرچه
خرپای تیرچه

خرپای تیرچه بتنی و تیرچه صنعتی خرپای تیرچه مفید ترین و پرکاربرد ترین فر…

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه
تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه

تفاوت سقف وافل و تیرچه یکی از چالشهایی که هنگام ساختمانسازی بهوجود میآید، ان…