09124653951
livePhone



تیرچه عضو پنهان ساختمان

در بسیاری از مواقع افراد اطلاعات کافی نسبت به انواع تیرچه ندارند و فقط نام تیرچه را شنیده اند به همین دلیل ما قصد داریم در این محتوا مباحث بسیار مهمی را در مورد انواع تیرچه در اختیار شما قرار دهیم، تیرچه در انواع مختلفی مانند تیرچه پاشنه بتنی و تیرچه کرومیت به بازار عرضه می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت ساخت و سازها استفاده از سقف های تیرچه بلوک و سقف کرومیت افزایش یافته است  .

 

در این مقاله با سقف کرومیت، سقف تیرچه بلوک به صورت کامل آشنا خواهید شد.

 

سقف ساختمان

تیرچه بتن

تیرچه بتنی یا تیرچه بلوک یکی از اصلی ترین اجزای اجرا سقف به شمار می رود. توجه داشته باشید که تیرچه بتنی از بتن و آرماتورهای فولادی تشکیل می‌شود که در واقع به عنوان یک قطعه پیش ساخته در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن میزان ساخت آپارتمان و برج باعث رونق در تولید تیرچه ها شده و امروزه از تیرچه بتنی یا همان تیرچه بلوک زیاد استفاده می شود و دلیل استفاده زیاد از این قطعه پیش ساخته استحکام بخشیدن به سقف و افزایش سرعت روند ساخت و ساز است.

این محصول قابلیت آن را دارد تا وزن خود را در مرحله حمل و نقل، وزن بار مرده ناشی از اجزای سخت همچون بلوک و بتن پوششی درجا، وزن تیرچه و همچنین تکیه گاه های موقت مانند شمع بندی ها را تحمل کند.

 

تیرچه پاشنه بتن

 

اجزای سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک یا تیرچه دال دارای عملکردی مشابه با تیرهای T شکل می باشد، برای اجزای یک سقف تیرچه بلوک باید اجزای همچون تیرچه، میلگرد حرارتی، بلوک و بتن ناحیه فشاری را در اختیار داشته باشید.(این نوع سقف بیشتر در پروژهای ساختمانی کوچک و متوسط مود استفاده قرار می‌گیرد.)

 

نوع بلوکی که در این سقف به کار می‌رود معمولا سیمانی،.سفالی و یونولیت است که انتخاب نوع آن با  توجه به شرایط سازه انتخاب می‌شود ، تیرچه بلوک عمدتا به دونوع بتنی و کرومیت تقسیم می‌شود که در ادامه به نوع کرومیت می‌پردازیم.

 

سقف تیرچه بلوک

تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت از متریال فلز با جان باز استفاده می شود، در ساخت سقف با استفاده از تیرچه کرومیت شما می توانید شاهد استحکام بسیار بالا سقف باشید چون سقف کرومیت توانایی آن را دارند که تمام بار های زنده و مرده سقف را تحمل کنند.

 

یکی از نکات بسیار مهم در مورد سقف کرومیت و تیرچه کرومیت این است که تنها در ساختمان‌های اسکلت فولادی امکان استفاده از آن وجود دارد.

 

در واقع تصاویری که در بخش زیر مشاهده می کنید مربوط به اجرای یک سقف کرومیت است که از لحاظ اجرا هم با تیرچه پاشنه بتنی متفاوت می باشد.

 

 تیرچه های کرومیت به نوعی طراحی شده اند که در هنگام اجرای سقف هیچ نیازی به شمع بندی در زیر سقف نیست و تیرچه های کرومیت به تنهایی می توانند وزن قالب ها و بتن را تحمل کنند.

تیرچه کرومیت

اجزای سقف کرومیت

 

اگر بخواهیم اجزای مورد نیاز برای اجرای سقف کرومیت را به شما معرفی کنیم باید به اجزایی همچون تیرچه فولادی با جان باز، بلوک پرکننده، میلگرد حرارتی و کلاف عرضی اشاره کنیم، در پاراگراف قبل به کاربرد تبرچه فولادی پرداختیم اما می‌خوهیم در ادامه به صورت مختصر وظایف بقیه‌ی اجزای سقف کرومیت را تشریح کنیم.

 

میلگرد حرارتی :

این نوع میلگرد ها به منطور جلوگیری از انبساط و انقباض با کنترل تنش‌های حرارتی بتن استفاده می‌شود، این موضوع برای مهندسان سازه بسیار مهم است چون ترک خوردگی حاصل از این تنش‌ها می‌تواند خسارات زیادی برای ما به ارغوان آورد.

 

کلاف عرضی:

کلاف عرضی نقش تکبه جانبی را برای سقف ما ایجاد می‌کند و از لرزش سقف هنگام بروز حرکت جلوگیری می‌کند.

 

سقف کرومیت

 

 

برای اطلاع از قیمت انواع تیرچه همین حالا به صفحه قیمت تیرچه مراجعه فرمایید.








   1.45K

مطالب بیش تر

انواع سقف
انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی سقف قسمتی مهم از یک سازه یا ساختمان است، در آپارتمان…

تفاوت سقف دال بتنی و تیرچه بلوک
تفاوت سقف دال بتنی و تیرچه بلوک

تفاوت سقف دال بتنی و تیرچه بلوک سقف دال بتنی و تیرچه بلوک از جمله سازه های س…

تیرچه
انواع تیرچه و ویژگی های آن

انواع تیرچه و ویژگی های آن اگر کمی با انواع مصالح ساختمانی سر و کار داش…