09124653951
livePhone



مهم‌ترین نکات اجرایی سقف تیرچه کرومیت

سقف‌ها جزء مهمی از خانه‌ به شمار می‌روند. اما از آنجایی که هر یک از آن‌ها با ویژگی‌های منحصر به‌فرد و با شیوه خاصی اجرا می‌شوند، بد نیست درباره آن‌ها بیش‌تر بدانید. ممکن است نام سقف تیرچه کرومیت به گوش شما هم خورده باشد. این سقف با استفاده از تیرچه‌های کرومیت ساخته می‌شود و بدون نیاز به شمع‌بندی، امکان اجرای چند سقف را برای شما فراهم می‌آورد. به همین دلیل در میان مجریان ساختمانی محبوب است. اما  بیایید با تیرچه‌های کرومیت، انواع سقف تیرچه کرومیت، قیمت تمام شده آن در بازار و شیوه اجرای آن بیش‌تر آشنا شویم.

تیرچه کرومیت چیست؟

تیرچه کرومیت یا همان تیرچه فلزی از پیش ساخته، از یک بال تحتانی که یک ورق برش خورده است و یک بال فوقانی ک از جنس نبشی یا تسمه است ساخته می‌شود. این دو بال، با استفاده از میلگرد‌های خم شده که در نقش جان عمل می‌کنند به یک دیگر متصل می‌شوند. سپس در میان این تیرچه‌ها، بلوک‌های سیمانی، سفالی و پلی استایرن یا همان یونولیتی قرار گرفته و نقش پرکنندگی خواهد داشت. بدین ترتیب می‌توانیم تیرچه‌های کرومیت را همانند تیرچه‌ بلوک معمولی بدانیم، با این تفاوت که پاشنه تیرچه‌ها در نوع کرومیت از فلز ساخته شده اما در تیرچه‌های بتنی معمولا پاشنه از جنس بتن است. هر دوی آن‌ها به‌طور معمول در ساختمان‌های 3 تا 4 طبقه تا حدود 9 طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بنر تیرچه پایدار

اجزای سقف تیرچه کرومیت

اکنون که با تیرچه‌های کرومیت آشنا شدید، بد نیست برای اجرای این سقف، اجزای آن را نیز بشناسید. اجزای این سقف شامل تیرچه فولادی یا همان تیرچه کرومیت، میلگرد‌های حرارتی، بلوک پرکننده، کلاف عرضی و بتن رویه است.

تیرچه کرومیت

 تیرچه کرومیت نیز خود به اجزای مختلفی تقسیم می‌شود که شامل: یک ورق نرم به نام نبش در قسمت فوقانی، یک ورق از جنس فولاد در قسمت تحتانی و میل‌گرد‌هایی که به صورت زیگزاگ این دو را به یک دیگر متصل می‌کنند و بخش میانی را به‌وجود آورده اند.

تیرچه های آماده استفاده در سقف تیرچه کرومیت

بلوک‌های پرکننده

  برای پر کردن میان تیرچه‌ها از بلوک‌های بتنی، سفالی و یونولیتی استفاده می‌شود که بیش‌تر نقش پرکنندگی دارند. امروزه بلوک‌های یونولیتی به دلیل وزن کم‌ و ابعاد مناسب، جایگاه ویژه‌ای در میان مجریان ساختمانی دارند.

میلگرد حرارتی

تغییرات دما می‌تواند بر روی تیرچه‌ها تاثیرگذار باشد از این رو برای مقابله با این تنش‌ها، در قسمت بالای سقف و عمود بر تیرچه‌ها، میگرد‌های افت حرارت نصب می‌شود. آرماتور جمع‌شدگی، حرارت، انقباض یا افت، دیگر نام‌هایی است که برای میگرد حرارتی در نظر گرفته شده است.

کلاف عرضی

در سقف‌های تیرچه کرومیت هم از کلاف عرضی استفاده می‌شود. کلاف عرضی یکی از اجزای سقف تیرچه یونولیت است که استحکام سقف را افزایش داده و نقش تکیه‌گاه جانبی را برای تیرچه‌ها ایفا می‌کند. آن‌ها نسبت به تیرچه‌های اصلی به‌صورت عمود نصب می‌شوند. تعداد کلاف‌های عرضی در دهانه‌هایی با طول متفاوت، متغیر خواهد بود. برای مثال در دهانه‌هایی باطول 5.5 متر، حداقل یک کلاف عرضی و در دهانه‌هایی با طول بیشتر، کلاف‌ها در فواصل 2.5 متری نصب می‌شوند. کلاف‌های عرضی با حداقل عرض 10 سانتی‌متر و با شامل حداقل دو میلگرد با قطر 12 میلی‌متر هستند.

بتن رویه

پس از نصب تیرچه‌ها و جاگذاری بلوک‌ها در میان آن‌ها، نوبت بتن‌ریزی است. بتن رویه یا همان بتن پوششی، پس قرار گیری بر روی اجزای سقف، و رسیدن به مقاومت مورد نیاز، در کنار عضو کششی، بار وارد بر سقف را تحمل می‌کند.

برای اجرای سقف تیرچه کرومیت به چه ابزاری نیاز داریم؟

برای اجرای این سقف، بهتر است ابتدا وسایل و مصالح مورد نیاز را تهیه کنید. البته لازم به ذکر است که اجرای سقف به ویژه سقف‌های کرومیت، باید توسط مهندسان کاربلد و متخصص و به شکل اصولی اجرا شود تا به نتیجه مطلوب دست یابید. اما به طور کلی به لوازم زیر احتیاج خواهید داشت.

  • جرثقیل
  • اره
  • فرز
  • پمپ بتن
  • تیشه
  • سیم آرماتور بندی
  • دستگاه جوش
  • انبر و...

نحوه اجرای سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه بلوک آماده که نکات بارگذاری را به خوبی رعایت کرده است.

پس از مهیا کردن لوازم مورد نیاز نوبت به اجرای سقف می‌رسد. در ادامه صفر تا صد اجرای سقف تیرچه کرومیت را به زبان ساده بیان می‌کنیم. برای اجرای این سقف نیز باید مشابه سایر سقف‌ها وارد عمل شده و زیر ساخت‌های لازم انجام شود. پس از نصب تیرهای اصلی به شکل زیر عمل کنید.

  1. تیرچه‌های کرومیت را روی سقف مورد نظر انتقال دهید.
  2. آن‌ها با با فواصل 70 سانتی‌متری، داخل تیر‌های اصلی قرار دهید، به‌گونه‌ای که بال فوقانی آن‌ها با تیر‌های فولادی سقف هم تراز شود.
  3. ورقه‌های زیرین تیرچه باید با استفاده از جوش، به طول حداقل 5 سانتی‌متر به تیر اصلی متصل شوند.
  4. اکنون باید جنس بلوک‌های پر کننده را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید (این بلوک‌ها می‌توانند از جنس سفال، بتن و یا پلی استایرن یا همان یونولیت باشند)
  5. اکنون با دقت بالا بلوک‌هارا میان تیرچه‌های جایگذاری کنید.
  6. سپس باید ادکاها (میلگرد متصل کننده تیرچه‌ها به تیرها)، آرماتور‌های حرارتی و کلاف عرضی را مطابق نقشه از قبل تعیین شده اجرا کرده و سقف را آماده بتن‌ریزی کنید.
  7. حال باید بتن را به نسبت مناسب روی سقف تخلیه و پهن کنید. توجه داشته باشید که درصورت تخیله بتن تنها در یک قسمت، امکان فرو ریختن بلوک‌های سقفی در آن قسمت به دلیل وزن بالای بتن وجود دارد. بتن باید صاف و یکدست روی تیرچه‌ و بلوک‌ها پهن شود و به‌خوبی آن‌ها را پوشش دهد.

چرا سقف تیرچه کرومیت؟

سقف تیرچه کرومیت

ممکن است بپرسید چرا باید از سقف تیرچه کرومیت استفاده کنیم و یا اینکه این سقف چه مزایایی نسبت به سایر سقف‌ها دارد؟ در پاسخ با این سوال باید بگویم که برخی از مزایای سقف تیرچه کرومیت، باعث علاقه مهندسان و معماران به آن شده است. تعدادی از این مزایا شامل:

  • افزایش سرعت اجرا
  • اجرای آسان
  • یکپارچگی با اسکلت
  • مقرون به‌صرفه است
  • امکان اجرای همزمان چند سقف وجود دارد
  • اجرای آسان داکت
  • کاهش میزان تنش در بتن
  • کاهش ضخامت سقف
  • امکان عبور لوله‌های تاسیساتی

البته در کنار تمام مزایایی که گفته شد، تیرچه کرومیت معایبی نیز دارد که قبل از اجرا باید آن‌ها را در نظر بگیرید.  نمایان شدن اثر تیرچه از زیر گچ کاری در طولانی مدت، نیاز به نیروی ماهر و آموزش دیده جهت ساخت تیرچه کرومیت و لرزش در صورت داشتن صلبیت پایین تعدادی از این معایب هستند.

 

نکات اجرایی در ساخت سقف تیرچه کرومیت

با توجه به اینکه استحکام سقف نقش بسزایی در امنیت سازه شما دارد، بهتر است آن را به شکل اصولی و صحیح اجرا کنید. نکات اجرایی که توسط متخصصات در  این حوزه به شما پیشنهاد می‌شود به صورت زیر است.

  • جوشکاری و اتصال اجزا را با دقت انجام دهید تا حرارت موجود در این عملیات موجب خمیدگی یا انحنای اجزای سقف نشود.
  • کلاف عرضی و آرماتور حرارتی را می‌توانید از نوع AI  و AII  جوش‌پذیر و از نوع آج دار یا ساده انتخاب کنید.
  • در دهانه‌های زیر 4 متر، عرض تسمه تحتانی را 8 سانتی‌متر و در دهانه‌های بزرگ‌تر حداقل عرض آن را 10 سانتی‌متر در نظر بگیرید.
  • ضخامت نبشی‌ها، تسمه‌ها و ورق‌های مورد استفاده در تیرچه کرومیت نباید کم‌تر از 3 سانتی‌متر باشد. (شما می‌توانید این تیرچه‌ها را با توجه به نیاز خود در کارگاه‌ها و یا کارخانه‌های مربوطه سفارش دهید.)
  • اگر از نبشی‌های تکیه‌گاهی استفاده می‌کنید، عرض آن را حداقل 2 سانتی‌متر از بال تحتانی تیرچه بزرگ‌تر در نظر بگیرید. 
  • بهتر است برای افزایش تقویت تکیه‌گاه در دهانه‌های بلند، از نبشی یا تسمه بر روی بال تحتانی استفاده کنید.
  • در سقف‌های تیرچه کرومیت استفاده از کلاف عرضی با عرض 10 سانتی‌متر و با استفاده از 2 میلگرد با قطر حداقل 12 میلی‌متر الزامی است.
  • برای قالب‌بندی کلاف عرضی، باید از تخته‌هایی به عرض 12 سانتی متر کمک بگیرید. این تخته‌ها باید با سیم نجاری، زیر بال تیرچه‌ها نصب شوند.

تیرچه پایدار، ارائه دهنده انواع تیرچه

با انتخاب سقف مناسب برای سازه خود، تنها نیمی از راه را رفته‌اید و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید علاوه بر اجرای اصولی، از مصالح با کیفیت و مرغوب نیز استفاده کنید. با این وجود خیلی از افراد فریب شیادان و متقلبانی را می‌خورند که مصالح بی‌کیفیت از جمله تیرچه‌های غیراستاندارد، و تولید شده با مواد اولیه نامرغوب را به فروش می‌رسانند. اما سوال این است که تیرچه‌های مورد نظر خود را از کجا بخریم که علاوه بر کیفیت بالا قیمت مناسبی داشته باشد؟ ما در فروشگاه معتبر تیرچه پایدار این امکان را برای شما فراهم آورده‌ایم که انواع تیرچه را  در هر نقطه از ایران، سفارش دهید و آن را در زمان کوتاهی دریافت کنید. برای اطلاع از قیمت‌ها و ثبت سفارش، کافی است با شماره 02122870976 تماس حاصل نمایید.








   1.06K

مطالب بیش تر

تیرچه صنعتی چیست؟
تیرچه صنعتی چیست؟

ویژگی های تیرچه صنعتی پیشرفت تکنولوژی تاثیر زیادی در تمام صنایع موجود دار…

انواع تیرچه استاندارد
تیرچه استاندارد و انواع آن

تیرچه استاندارد و انواع آن تیرچه استاندارد به تیرچههایی گفته میشود که برای ب…

جدول تیرچه بلوک
جدول انواع تیرچه

جدول مشخصات میلگرد و تیرچه استاندارد کیفیت مواد اولیه و ساخت یک کالا برای ه…