09124653951
livePhone



تفاوت تیرچه نیازیت و تیرچه کرومیت

امروزه برای ساخت سازه‌های متفاوت از سقف‌های متفاوتی استفاده می‌شود. هر سقف با توجه به ویژگی‌هایی که دارد برای ساختمان خاصی مناسب است.

در برخی از این سقف‌ها ممکن است از دو تیرچه نیازیت یا کرومیت استفاده شود. اگر می‌خواهید بدانید که هر یک از این تیرچه‌ها در چه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تفاوت آن‌ها با یکدیگر چیست، همراه ما باشید.

تیرچه نیازیت

به بیان ساده، تیرچه نیازیت یک سازه موقت است. این تیرچه فولادی است و توانایی تحمل بار بر روی سقف را تا وقت گیرش بتن دارد.

 می‌توان گفت، این سازه در واقع، جایگزین تیرچه برای همیشه نیست بلکه پشتیبان آن است. قیمت این تیرچه به‌صرفه است و برای کارهای تجاری و کارخانه‌ای، دارای ارتفاع مناسبی است.

برای مثال با استفاده کردن از تیرچه نیازیت، شما دیگر نیازی به سقف کاذب ندارید.

تیرچه نیازیت

 زیرا این موضوع قابلیت این را به شما خواهد داد تا نیازی به اجرای میلگرد ممان منفی نداشته باشید. در واقع این سازه دارای ایستایی قائم به ذات است و دیگر به شمع زیر سقف نیازی ندارد.

به طور کلی با توجه به لازم بودن وزن کم سازه‌ی سقف، مشخصات تیرچه نیازیت، اهمیت سرعت و همین طور سادگی اجرای سقف‌ها به طور مستقیم، امکانات مناسب و بسیاری از سوی تیرچه نیازیت برای شما فراهم شده است.

از آن جایی که سیستم‌های سنتی سقف در حال حاضر امکان پاسخگویی به برخی نیازها مانند نیاز‌های عمرانی و معماری سازندگان ملک را ندارند، لازم است که این سازه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از آن بیشتر استفاده شود.

اجزای تشکیل دهنده تیرچه نیازیت

  1. یال فوقانی: با استفاده کردن از سپری در تیرچه نیازیت، به خاطر داشتن شعاع ژیراسیون، در هر دو طرف از کمانش جانبی جلوگیری می‌کند.
  2. قطعات میانی: تمام قطعاتی که در داخل وجود دارد به شکل میلگردهایی جداگانه به یکدیگر جوش داده شده اند.
  3. یال تحتانی: در یال تحتانی از تسمه استفاده شده است که ابعاد آن نسبت به دهانه های مختلف، متفاوت است.

خرید تیرچه بتنی

نحوه اجرای تیرچه نیازیت

تیرچه نیازیت یک سازه است و از آن به عنوان یک بخش از ساخت و ساز سقف استفاده می شود. این سازه به طور معمول در کل سقف و حتی تا صفحه دیواری خارجی ادامه پیدا می‌کند.

 این سازه به صورت سری کنار هم چیده می‌شود و در واقع یک پایه برای پشتیبانی از عرشه سقف، پوشش کف و ... فراهم می‌کند.

با این کار مصالحی که در ساخت و ساز ساختمان نیاز است، در جای درست خود قرار می‌گیرد. 

مزایای تیرچه نیازیت

یکی از مهمترین ویژگی تیرچه نیازیت، حذف بتن جان و همچنین نیاز نداشتن مقطع  T شکل در دور و اطراف تیرچه است.

 یکی دیگر از ویژگی این سازه این است که به شمع بندی و بتن ریزی همزمان در طبقات ندارد و ویژگی دیگر آن، داشتن قابلیت اجرا در دهانه نامنظم و بلند است. (تا میزان دهانه 16 متر)

سقف تیرچه نیازیت

3 کاربرد مهم تیرچه نیازیت

  1. این سازه جایگزین مناسبی برای تیرچه‌ با جان باز است.
  2. ساخت عرشه با تیرچه نیازیت
  3. ساخت سقف کامپوزیت با است سازه (تیرچه نیازیت)

تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت نوعی خاصی از تیرچه‌ها می‌باشد که به تیرچه فلزی (Metal beams) نیز معروف است. در طراحی و ساخت این تیرچه از ورق فولادی 3 یا 4 میل به جای دو عدد میلگرد و بتن در بال تحتانی استفاده شده است و در بال فوقانی آن به جای استفاده از 1 میلگرد نبشی به کار برده می‌شود.

تیرچه کرومیت دارای سه بخش فوقانی، میانی و تحتانی است. یک عدد ورق فولادی در قسمت تحتانی و یک ورق نرم با نام نبشی در سمت فوقانی وجود دارد. در قسمت میانی این تیرچه، میلگردهایی زیگزاگ مانند بین آن دو بخش جوش داده شده است.

 تیرچه‌های فلزی در ایران، در واقع همان تیرچه‌های جان باز هستند که در همه قسمت‌های آن میلگرد و ورق به کار رفته است. این تیرچه احتیاجی به شمع بندی ندارد و این موضوع به علت ایستا بودن آن است. همین موضوع سبب شده که مرحله اجزا سرعت بیشتری گرفته و چند سقف را در یک مرحله بتن‌ریزی کرد.

مشخصات تیرچه کرومیت

اساسا تیرچه‌ کرومیت دارای ساختار کوچکی هستند و از آن جایی که طول و وزن بار آنها باید اندازه‌ گیری شود، مهندسان و سازندگان این تیرچه‌ها از جدول‌هایی برای تعیین کردن حداقل اندازه یک تیرچه استفاده می‌کنند. در واقع تیرچه‌ها باید بتوانند قدرت تحمل بار از قبل پیش بینی شده را در مدت زمان طولانی داشته باشند. همین موضوع سبب شده که در بسیاری از کشورها مهندسان برای ساخت و نصب تمام ابزارهای ساخت مانند تیرچه از استانداردهای کد ساختمان پیروی کنند.

قیمت تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت نسبت به سایز خود دارای قیمت‌های متفاوتی است زیرا در بازار بر حسب متر مربع به فروش می‌رسد. دو عاملی که در محاسبه قیمت این تیرچه نقش دارد، نیروی کار و هزینه‌های استاندارد سازی تیرچه است.عامل اول (نیروی کار) حدود 6 تا 10 درصد در قیمت پایانی تیرچه تاثیر می‌گذارد. عامل دوم (استاندارد سازی) به علت وجود واحدهای تولید غیر مجاز، هیچ‌گونه هزینه‌ای برای آن تعریف نشده است. به همین علت هزینه تولید آنها پایین آمده و سبب بی عدالتی در حق واحدهای تولیدی استاندارد می‌شود.

برخی از سایزهای این تیرچه:

تیرچه های خانه‌های مدرن در سایز  2*10 یا 2*12 ساخته می‌شوند.

تیرهای سقفی در سایز 2*6 ساخته می‌شوند.

اعضای تشکیل دهنده تیرچه کرومت

  1. بال تحتانی
  2. اعضای قطری
  3. بال فوقانی

کاربرد تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد و از آن برای ساخت سقف تیرچه کرومیت استفاده می‌شود. در اصل طراحی این تیرچه‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند وزن بتن خیس، قالب‌ها و عوامل اجرایی را تحمل کنند. به طور کلی تیرچه‌های کرومیت اکثرا در اسکلت‌های فلزی کاربرد دارند.

تفاوت تیرچه نیازیت با تیرچه کرومیت

  • تیرچه نیازیت نیازی به بتن ندارد و دلیل آن باربری بال فوقانی است.
  • تیرچه‌های نیازیت در بخش بال فوقانی خود از پروفیل سپری استفاده می‌کنند، اما تیرچه‌های کرومیت فقط در سایز 6/5 متر دارای 2 عدد نبشی پشت به هم است که به حالت سپری جوش داده می‌شود.
  • وزن تیرچه‌های نیازیت بیشتر از تیرچه‌های کرومیت است.
  • تیرچه نیازیت از بین کمتری نسبت به تیرچه کرومیت و باقی تیرچه‌های استفاده می‌کند.
  • تیرچه نیازیت در بخش بال تحتانی خود دارای دو عدد ورق است اما تیرچه کرومیت از یک ورق  استفاده کرده است.
  • تیرچه نیازیت را می‌توان تا طول 12 متر اجرا کرد اما تیرچه کرومیت ال 8 متر قابل اجرا است.
  • تیرچه نیازیت دارای ظاهری متفاوت برای سازه‌های بتنی و سازه‌های فلزی است.
  • میلگرد عرضی در تیرچه نیازیت به صورت منقطع است اما در تیرچه کرومیت به صورت پیوسته است.

خرید تیرچه

با توجه به اهمیت مصالح مورد استفاده در ساخت سقف و نقش آن در امنیت سازه، بهتر است از مصالح با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.

اما سوالی که به وجود می‌آید این است که تیرچه مورد نیاز خود را از کجا تهیه کنیم. پیشنهاد ما به شما فروشگاه معتبر تیرچه پایدار است.

 ما در فروشگاه تیرچه پایدار، انواع تیرچه با کیفیت با قیمت مناسب را ارائه می‌دهیم. برای خرید و ثبت سفارش با شماره 02122870976تماس حاصل نمایید.








   2.58K

مطالب بیش تر

تیرچه یونولیت
سقف تیرچه یونولیت

سقف تیرچه یونولیت چیست؟ در دنیای امروز، مهندسان ساختمان به امنیت، مقاومت و م…

خرپای تیرچه
خرپای تیرچه

خرپای تیرچه بتنی و تیرچه صنعتی خرپای تیرچه مفید ترین و پرکاربرد ترین فر…

جدول تیرچه بلوک
جدول انواع تیرچه

جدول مشخصات میلگرد و تیرچه استاندارد کیفیت مواد اولیه و ساخت یک کالا برای ه…