09124653951
livePhone



علت لرزش سقف هنگام راه رفتن  

امروزه از سقف‌های مختلفی برای پوشش ساختمان‌ها استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین این سقف‌ها، سقف  تیرچه بلوک است.

اما از معایبی که معمولا از زبان ساکنین خانه‌های ساخته شده با سقف تیرچه بلوک شنیده می‌شود، می‌توان به لرزش و صدا هنگام دویدن و راه رفتن برروی سقف اشاره کرد.

این لرزش و صدا ممکن است از علل متفاوتی نشات گرفته باشد که در ادامه به بررسی و شیوه رفع آن‌ها می‌پردازیم.

سقف تیرچه بلوک و یونولیت

اگر با سقف‌های تیرچه بلوک آشنایی ندارید، باید بدانید که در ساخت این سقف‌ها از سه عنصر اصلی تیرچه، بلوک و بتن استفاده می‌شود.

یعنی بار این سقف‌ها، با استفاده از تیرچه‌ها و بلوک‌هایی که میان تیرچه قرار می‌گیرند؛ به تیرهای اصلی وارد می‌شوند.

بلوک‌هایی که میان تیرچه‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است از جنس سفال، بتن و یا یونولیت باشند بدین ترتیب سقف تیرچه یونولیت، نوعی سقف تیرچه بلوک است.  

علت‌های لرزش و صدای سقف تیرچه یونولیت

در ادامه به علل لرزش و صدا  دادن سقف اشاره می‌کنیم.

  • اجرا نکردن کلاف میانی

سقف، عنوان دیافراگم در سازه شما دارد که باید در برابر نیرو‌های وارده به‌صورت یکپارچه عمل کند، حال اگر کلاف میانی و یا ژوئن، میان تیرچه‌های سقف استفاده نشده باشد، سقف یکپارچگی مورد نیاز را نخواهد داشت.

در این شرایط شاهد پیچش تیرچه‌ها و یا صدا دادن و لرزش سقف  در هنگام راه رفتن و دویدن خواهید بود. گاهی نیز کلاف میانی اجرا شده است اما تعداد آن نسبت به طول دهانه کم است.

سقف تیرچه یونولیت

البته باید توجه داشته باشید که لرزش یا صدای سقف به هنگام راه رفتن بر روی آن، می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.  

  • طراحی سقف در دهانه‌های بلند

یکی دیگر از دلایلی که شما را با لرزش سقف منزلتان هنگام راه رفتن یا دویدن بر روی آن مواجه می‌کند، اجرای سقف در دهانه‌های بلند است.

اگر طراح تصمیم گرفته باشد سقف را برای ایجاد فضای مفید با دهانه‌های بلندتری بسازد، در مواردی ممکن است با لرزش سقف یا صدا دادن آن هنگام جابجایی بر روی آن روبه رو شوید.

البته طراحی اصولی و استفاده از کلاف میانی، به اندازه کافی در به حداقل رساندن لرزش موثر است. همچنین بهتر است برای جلوگیری از مواجه با این مشکل از طراح بخواهید دهانه ها را بیش از 8 متر در نظر نگیرد.

در صورتی که دهانه‌ها بیش از 5 متر در نظر گرفته شوند باید از تیرچه‌های دوبل استفاده شود.

  • عملکرد سقف تیرچه بلوک

هنگامی که سخن از دال‌های بتنی به میان می‌آید، باید بدانید که آن‌ها از نظر عملکرد در دو دسته یک‌طرفه دو طرفه قرار می‌گیرند.

در حقیقت در دال‌های بتنی یک طرفه، بارها در امتداد دهانه کوتاه‌تر منتقل شده و به تیر‌ها بلندتر یا همان تیر‌های اصلی می‌رسند.

سقف تیرچه بلوک

اما در دال‌های بتنی دو طرفه، این بارها از دو طرف به تکیه‌گاه انتقال می‌یابند. به همین دلیل در بعضی از موارد می‌توانیم دلیل لرزش و صدای سقف را به عملکرد سقف‌های تیرچه یونولیت نسبت دهیم.  

  • توخالی بودن سقف تیرچه بلوک

علکرد سقف به این گونه است که با وارد شدن لنگر خمشی به‌آن، بتن زیر تار خنثی به کشش می‌افتد. با توجه به اینکه بتن در برابر کشش مقاومتی ندارد، با استفاده از بتن شاهد افزایش وزن دال و عملکرد نامناسب آن در برابر زلزله خواهیم بود.

به همین جهت از بلوک‌های یونولییتی به عنوان المان‌های پرکننده میان تیرچه ها استفاده می‌شود.

اما باید توجه داشت در کنار مزایای سقف تیرچه یونولیت، استفاده از یونولیت در دال‌های بتنی، باعث کاهش صلبیت نسبت خواهد شد. کاهش میزان صلبیت سقف، یکی از دلایل لرزش ساختمان است.

علاوه بر مواردی که گفته شد، لرزش و صدای سقف تیرچه بلوک را می‌توان به موارد زیر نسبت داد.

  • اجرای غیراصولی و نادرست
  • میزان بارهای وارده به سقف
  • نوع تحرکات روی سقف
  • فصله بین تیرچه‌ها
  • مقاومت فولاد و بتن به‌کار فته در سقف

شیوه‌های رفع صدای سقف تیرچه یونولیت

اگر از آن دسته از افرادی هستید که سرو صدا یا لرزش سقف منزلتان به هنگام راه رفتن برایتان نگران کننده است بهتر است  موارد زیر را در حین ساخت سقف سازه در نظر بگیرید.

  • طراحی مناسب

 اولین پیشنهاد ما به شما طراحی مناسب سازه است. مهندس اجرایی سازه مور د نظر ما علاوه بر داشتن یک طرح خوب و مناسب باید به شیوه اجرای اصولی آن آشنا باشد.

برای مثال درسازه‌هایی با بار زیاد یا دهانه بلند باید از کلاف میانی استفاده کند یا در صورت نیاز تیرچه دوبل به کار برده شود.

از آنجایی که  تعیین فاصله مناسب میان تیرچه‌ها، کف‌سازی اصولی، استفاده از دیگر انواع بلوک سقفی و ضخامت کافی بتن پوششی در ساخت سقف از اهمیت بالایی برخودار است،  طراح باید به آن توجه داشته باشد.

یکی دیگر از موارد مهم، این است که دال‌های یکطرفه برای دهانه‌های بلند‌تر از 8 متر مناسب نیستند. در این سقف‌ها باید از تیرچه‌های پیش تنیده استفاده کرد و حتی در بعضی از موارد بهتر است از انواع دیگر سقف‌ها استفاده شود.

  • اجرای اصولی

علاوه بر طراحی صحیح، اجرای اصولی سقف نیز حائز اهمیت است. اجرای سقف تیرچه بلوک و تیرچه یونولیت، نکات اجرایی زیادی دارد که هر گونه اشتباه در آن مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و لرزش تنها یکی از مشکلات آن است.  

خرید تیرچه از فروشگاه تیرچه پایدار

علاوه بر اجرای صحیح و اصولی سقف، استفاده از مصالح مناسب نیز در رسیدن به نتیجه مطلوب تاثیر دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تیرچه است.

اما ممکن است بپرسید تیرچه مناسب سقف سازه خود را می‌توانید از کجا پیدا کنید. شما می‌توانید قیمت تیرچه‌  مورد نیاز خود را در فروشگاه تیرچه پایدار مشاهده و خریداری نمایید.

برای ثبت سفارش کافی است با شماره ۰۹۱۲۴۶۵۳۹۵۱ تماس حاصل نمایید.

 

 








   17.31K

مطالب بیش تر

انواع سقف
انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی سقف قسمتی مهم از یک سازه یا ساختمان است، در آپارتمان…

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه
تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه

تفاوت سقف وافل و تیرچه یکی از چالشهایی که هنگام ساختمانسازی بهوجود میآید، ان…

تفاوت های سقف شیروانی و سقف تیرچه بلوک
تفاوت سقف شیروانی و تیرچه بلوک

مقایسه سقفهای شیروانی با تیرچه بلوک امروزه شاهد پیشرفت صنعت ساختمان و خلق آث…